מה זה שריפת ראקו?
שריפת ראקו היא טכניקת קרמיקה יפנית עתיקה ששימשה במשך מאות שנים ליצירת גימור ייחודי מאוד לסחורה. הראקו היה ידוע ביפן במאה ה16- כטכניקה ליצירת ספלי תה מיוחדים, המשמשים בטקס שתיית התה המסורתית. פרושו ביפאנית הוא "הנאה" או "רגיעה" .
טכניקת הראקו היא בעצם לקיחת קרמיקה עם גלזורה מהכבשן כשהיא עדיין זוהרת ולוהטת באדום ואז הנחתה בחומר שיוכל לעלות באש, כגון נסורת או עיתון. טכניקה זו משמשת להרעיב את פיסת החמצן, מה שיוצר מספר עצום של גוונים בתוך הגלזורות. שריפה של ראקו ללא גלזורה פירושה שהחמצן נלקח מהחימר עצמו ולא מזיגוג, מה שמביא לכך שבאזורים מסוימים יש צבע שחור מט.
שיטת הראקו יוצרת יצירות ייחודיות לחלוטין מכיוון שלעולם אין ודאות כיצד המוצר הסופי יראה. הראקו בעצם יוצר עיצוב ייחודי בכל פעם מחדש, כך שיש פחות שליטה על התוצאות.
רקו בעידן המודרני
עבור הקדר המודרני, המשתמש בטכניקת שריפה זאת, קיימים בשוק חומרים וגלזורות ראקו, מוכנים מראש. ניתן להשיג אצל ספקי הקרמיקה חומר המיועד לשריפת ראקו, אך ניתן להשמש גם בחומרים אחרים, ולהשיג
תוצאות דומות. היתרונות של חומר המיועד לשריפת רקו, הן העמידותו בטמפרטורות גבוהות ובשוק טרמי מכיוון שבשריפת הרקו יש שינויים מהירים בטמפרטורת הכלי, נוהגים לערבב לתוך חומר הראקו, קוורץ או גרוג, על מנת לחזקו
בפני שוק טרמי ולמניעת סדקים. לאחר שריפת ביסק רגילה, בטמפרטורה של כ 900 מעלות סלציוס, הכלי מזוגג בגלזורות ראקו מיוחדות ואז נשרף בטכניקת הראקו.יש הנוהגים להשאיר חלקי חומר חשופים מגלזורה, על מנת להשיג אפקטים "מעושנים".
איך עובדת שריפת הראקו?
1. שריפת ראקו הרבה יותר מהירה משריפת חימר רגילה. היא יכולה לקחת בין 1-2 שעות, לעומת שריפה רגילה שיכולה להמשך עד 24 שעות. התהליך הראשון הוא להוסיף לכלי החימר גלזורות ייחודיות לראקו. שכבה דקה של גלזורה עדיפה לטכניקת ראקו, שתהיה השפעה ונקודת התכה מהירה יותר בשריפה.
2. השלב הבא הוא להעמיס על הכבשן את היצירות ולהעלות את הטמפרטורה ל1010- מעלות צלסיוס, מה שאמור לקחת כשעה. כדי להבטיח שהתהליך פועל כמו שצריך, יש לבדוק את הכלים כל 15 דקות בערך לאחר ה45 דקות ראשונות של שריפה. אם הגלזורה מבעבעת זה סימן שהתהליך עובד! אחרי שנבחין בגלזורה מבעבעת, נשאיר את הכלי לעוד 15 דקות לפני שנמשיך לשלב הבא.
3. תוך כדי שאנחנו מחכים לכלים בכבשן, יש להכין את הכלי שבו נשים את היצירות שלנו להפחתת החמצן. יש להוסיף עיתון מגורר או נסורת לפח אשפה ממתכת או דומה. הפח צריך להיות רק קצת יותר גדול מהכלים שמכניסים בו. ככל שהאזור סביב הכלי הדוק יותר, כך ההפחתה בחמצן טובה יותר, מה שיוצר ספקטרום צבעים טוב יותר.
4. הזמן הנכון להוציא את הכלי מהכבשן הוא כאשר הכלי זוהר באדום ומשטח הגלזורה נראה מבריק ונוזל. ברגע שהחלקים השיגו זוהר אדום לוהט, דרושים ל3- אנשים כדי לבצע את תהליך הראקו. יש צורך באדם אחד שיפתח את דלת הכבשן, אחד שיוציא את החלקים מהכבשן בעזרת מלקחיים ויכניס אותם למיכל המתכת, ואחד שיסגור את המכסה על כלי המתכת. הקפד ללבוש הגנה מתאימה בשלב זה מכיוון שאתה מתמודד עם כלים חמים מאוד.
5. עם הוצאת הכלים מהכבשן, יש לסגור את הדלת בין כל חלק שנשלף החוצה על מנת לשמור על החום הנדרש. מניחים את החלקים במהירות האפשרית לתוך כלי ההמתנה כדי להבטיח שהחום נשמר. אדם שלישי צריך לחכות שהעיתון או הנסורת יתלקחו, ואז להניח במהירות את המכסה על הכלי כדי לעשן את הכלים.
6. השלב הבא הוא להמתין מספר דקות עד שהעישון של הכלים ייכנס לתוקף. יש להיזהר כאשר מסירים את המכסה מכיוון שהעשן יהיה חם ועלול לגרום לכוויות בפנים אם לא נעשה בזהירות. בנוסף, היצירות עדיין חמות מאוד בשלב זה, ולכן יש לבצע את הסרתן בזהירות. כדי לקרר את הכלים, ניתן לשפוך עליהם מעט מים ולאחר מכן להוציא את החלקים עם מלקחיים ולשפוך אותם בדלי המים. בשלב זה אתה אמור להיות מסוגל לראות את ההשפעה שהיתה לטכניקה על הכלים המוגמרים שלך.
לקבלת מידע על קורסים נוספים וסדנאות באמנות לחצו לעמוד הבית