ראשי תערוכות תערוכת בוגרות 2023 – אורות וכלים
2023 – אורות וכלים
פתיחה: י"ג תמוז תשפ"ג, 2/07/2023
נעילה: ט"ז תמוז תשפ"ג, 5/07/2023
אוצרת: ד"ר נורית סירקיס בנק
תזה אוצרותית
אורות וכלים
"אורות" ו"כלים" מנוגדים זה לזה בעצם מהותם ויחד עם זאת מקיימים ביניהם מערכת יחסים עדינה, רבת פנים, ומורכבת. אורות וכלים מסמלים שני הפכים, שכן אור הינו במהותו בלתי מוגבל, בעוד שעצם מהות הכלי היא בגבולותיו ובמוגבלותו.
המושגים "אורות וכלים" ניתנים לפרשנות ברבדים שונים של קיום, החל מהרובד הפיזי, האופטי, דרך רבדים, רגשיים, נפשיים, ואף מושגים מופשטים ורוחניים.
ברובד הפיזי "כלים" עשויים בידי אדם, ממגוון חומרים ועבור שימושים ייעודיים. האנושות מראשיתה החלה לפתח כלים מכלים שונים: כלי נגינה, כלי נשק, כלי מדידה, כלים רפואיים, כלי אוכל, כלי נוי, ואף כלי משחק וכלי עבודה. הכלי מטבע מהותו הינו מוגבל בגודלו, בצורתו, ובחומרים ממנו הוא עשוי, על פי המשימה המסוימת עבורו הוא יועד ונוצר.
בשונה מהכלי – האור עצמו אינו מעשה ידי אדם, והוא במהותו אינסופי ובלתי מוגבל. במחקרים בשנים האחרונות התגלה כי באור הפיזיקלי, האופטי, מתקיימת דואליות גל-חלקיק, שמשמעותה שקרני אור הינם גם גלים אלקטרומגנטיים בעלי אורך גל הנקלטים בעין האנושית, ובאותו זמן חלקיקי האור הינם חסרי מסה המפגינים תכונות של גל. שילוב תכונות אלו הופך את ה"אור" לשונה מכל שאר התופעות הפיזיות בעולם, ויש בו תכונות ייחודיות רק לו. מקור האור המרכזי על פני כדור הארץ הינו השמש, ואור זה מאפשר לא רק ראייה, אלא גם מקיים תהליכים הכרחיים לחיים ולשגשוג של צמחים, בעלי חיים, ובני אדם. מקור אור טבעי על פני כדור הארץ הינו האש, ובתולדות האנושות פותחו צורות שונות של אור כמו מנורת החשמל, פלורסנט, לד, ואף קרני לייזר אשר ביכולתם לבצע תהליכים פיזיים כגון חיתוך, המסה וקישוי חומרים. האור ניתן למיקוד, באמצעות עדשות ומראות, ומיקוד זה יכול להבעיר אש. קרן האור הלבנה נשברת לשלל צבעי הקשת החל מהאולטרא סגול עד לאינפרא אדום. לכל צבע מצבעי הקשת קיים אורך גל שונה ותכונות שונות של חימום או קירור. קרני האור יכולים אף להשתקף ולחזור, באמצעות מראות, ומחקרים עכשוויים מגלים כי האור הפיזי עצמו הינו בעל תכונות ריפוי והחלמה.
גם ברבדים הרגשיים והנפשיים קיים שימוש במושגים של "אורות וכלים". בתחום הטיפולי מדובר רבות על יכולת ההכלה של האדם, כאשר הכלה זו – מלשון כלי, ניתנת לפיתוח, ללימוד, ולהרחבה. כאשר יש לאדם כלים רגשיים ונפשיים חזקים ומפותחים, האדם מסוגל להתמודד עם אתגרי החיים, ואף למצוא בתוך מצבים של חושך את ה"אור" בקצה המנהרה. פעמים רבות מתוארות התנהגויות אנושיות חיוביות במושגים של אור, כגון שהמזל האיר פנים, הארת פנים בין-אישית, או אף ההגדרה של אנשים כ"נאורים" או "מאירים".
האור הוא גם מושג הגותי, במחשבת ישראל ובקבלה. בהגות, מאז העת העתיקה, מושאל האור, לתיאור מושגים מופשטים כמו דעת, נפש, הכרה, נבואה, רוחניות, ואף כביטוי סמלי של אלוקות.
התורה נפתחת ב" וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי-אוֹר וַיְהִי-אוֹר" (בראשית א:ג), ובנבואות לאחרית הימים מושג ה"אור" מבשר את הגאולה: ו"ְהָיָה אוֹר-הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ יְהוָה אֶת-שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא" (ישעיה, ל:כו). בספר התהילים האור נמשל לטוב ולחיים "אור החיים".
בימי הביניים, רבי סעדיה גאון בספרו אמונות ודעות כתב "האור ההוא שנקרא שכינה", (אמונות ודעות ב' ח') בספרות הקבלה אנו מוצאים את המושגים "אור אינסוף" "אור קדמון", "אור צח", "אור עליון", "אור שבעת הימים", "אור הגנוז". רבי חיים ויטאל, תלמיד הארי ז"ל, כתב בספרו עץ חיים: "כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות והוא הנקרא אור אינסוף" (עץ חיים שער א' היכל אדם קדמון ענף ג'). הרמח"ל כתב: "האור הוא הדבר היותר דק שבגשמיים" (קל"ח פתחי חכמה, פתח ה', א').
בתורת החסידות, המושגים "אורות וכלים" קיבלו משמעות ומקום מרכזי, המהווה לא רק רעיון רוחני מופשט אלא גם הדרכה לחיים. בעיקרון המושג החסידי של "אור" מתייחס לשפע אלוקי המשתלשל מעולמות עליונים ומתגלה בעולם הזה, באופן דומה לקרני אור המתפשטים מתוך השמש, להבדיל. המושג "כלי" מתייחס לכל דבר המקבל שפע מדבר אחר, והכלי תופס את האור לפי הגדרותיו שלו, באופן דומה לכלי, המכיל בתוכו מים, והמים מקבלים את צורת הכלי. ובהגיעו לעולמנו הגשמי "האור" הנשגב זקוק ל"כלים" אשר יוכלו להכיל אותו ולהביאו לידי ביטוי ממשי. "האור" עצמו יוצא ממקור אינסופי, הממשיך להזרים שפע ללא הגבלה. בעוד הכלי הוא מוגבל וסופי.
יחסי הגומלין בין האורות והכלים הינם מורכבים. המצב המאוזן והרצוי הינו היכולת של הכלים הרגשיים, הנפשיים והפיזיים בעולם להכיל את "האור" העצום הזה. על ידי קיום המצוות ולימוד התורה, האדם בונה בתוכו את הכלים להכלת האור. אך יש פעמים שבהם יש מציאות של "ריבוי אורות ללא כלים", שפע רוחני רב מגיע ואין מספיק יכולת להכילו ולנתבו באופן בונה. קיימת גם מציאות רוחנית של "כלים שבורים", אשר כל האור הנכנס אליהם אינו נשאר, או כלים שאינם פונים אל האור ועל כן נשארים ריקים. הרעיון העמוק העומד מאחורי הדברים הינו, שהמשפיע העליון, בורא עולם, מזרים אור אינסוף ללא הפסקה וללא תנאי, כך שבאם האדם מרגיש מחסור, סיבת המחסור אינו מצד המשפיע – אלא מצד המקבל: או שהכלי שלו אינו יכול להכיל את האור, או שהכלי שבור, או שהכלי לא מופנה אל האור, וכאשר האדם יעשה את העבודה שלו בבניית הכלי הרוחני הנאות להכלת האור, השפע האלוקי הבא לידי ביטוי כ"אור", יחזור וימלא את חייו.
בתורת החסידות קיים דיון על סוגים שונים של "אורות". הראשון הינו "אור ישיר", אור ושפע הניתן באופן אינסופי על ידי הבורא יתברך המאיר מהעולמות העליונים בעולם הזה. בהמשך קיים "אור חוזר" שהינו השתקפות של האור האינסופי והחזרתו מלמטה למעלה – מהעולם הזה חזרה אל העולמות העליונים. בעל התשובה נמשל לאור חוזר, שהיה בתחילה מרוחק, בחושך, וכאשר מגלה את האור האלוקי ומשנה מעשיו מחושך לאור, דבר זה משפיע בחזרה גם על העולמות העליונים. קיים "אור פנימי" – שהוא השפע הרוחני שהאדם הצליח להכיל ולהכניס לתוך הכלים של עצמו, וקיים "אור מקיף" – אשר מבטא את המדרגות הרוחניות שהאדם שואף אליהם אך עדיין לא הגיע אליהם.
בתערוכה "אורות וכלים" בוחנות היצירות השונות את מערכות היחסים הדקות והמורכבות בין האורות לבין הכלים. המושגים המורכבים והגבוהים הללו מתורגמים לפרשנות האישית של כל אומנית אודות האורות והכלים בחייה האישיים, בעולמה, במערכות היחסים שלה ובגישה שלה אל העולם. בתהליך מעמיק אשר נמשך לאורך שנה שלמה, כל אמנית חקרה את המושגים "אורות" ו"כלים" וחיפשה את האמירה האישית שלה תוך דיוק הביטוי החזותי. התערוכה מבקשת לגעת דווקא במקומות המורכבים יותר, הבלתי פתורים, המאתגרים בהם קיימת אי בהירות, חוסר שלמות, שאלות או סוגיות פתוחות ביחסים המורכבים בין האורות הרוחניים, העליונים, האינסופיים לבין הכלים החומריים והמוגבלים.
אני תפילה כי תערוכה זו תעורר בקרב המבקרים את ההשראה להקדיש זמן והתבוננות לעומק בקשרים המורכבים בין "אורות" ו"כלים", ובתקווה שתובנות אלו ימשיכו להדהד ולהתפתח בתוכם גם לאחר שייצאו מכותלי התערוכה.
Containers of Light
Light is infinite, containers are limited. Actually, "containers" are essentially the complete opposite of "Light", though both maintain a delicate, multi-faceted and complex relationship. Lights and Containers symbolize two extreme contraries, since light is essentially unlimited, while the very essence of a container is in its limitations.
The concepts and relationships between "Containers and Lights" can be interpreted in various layers of existence, starting from the optical physical levels, going through the emotional, mental, and even abstract and spiritual dimensions of these two opposites.
On the physical level, “containers”, "vessels", “utensils”, “tools” and “instruments” are by definition man-made. They are made from a variety of materials and are intentionally shaped and formed for a range of specific uses. Since the dawn of humanity, mankind has developed new vessels, instruments and tools: starting from containers and eating utensils, through musical instruments, weapons, measuring vessels, medical tools, ornamental containers, and even toys and game utensils. The container, in Hebrew “KLI”, by its very nature, is limited in size, shape, and materials from which it is made, according to the specific task and mission for which it was designed and created for.
Unlike containers, vessels, utensils and tools, light itself is essentially infinite and unlimited, signified by the Hebrew word “Or”. Recent research in optical physics has discovered that light has a unique structure called the wave-particle duality. This means that light rays are both electromagnetic waves, and at the same time they are massless light particles, which exhibit wave properties. The combination of these effects makes "light" different from all other physical phenomena in the world. The main source of light on planet earth is the sun, light which allows not only vision, but also sustains processes necessary for the life and prosperity of vegetation, animals, and humans. Fire is another natural source of light, nevertheless, throughout history of mankind, various forms of light have been developed, such as the electric lamp, fluorescent, LED, and even laser rays have been discovered, capable of performing physical processes such as cutting, melting and bonding materials. Rays of light can be used, transferred and focused, using lenses and mirrors, and this focus can start a fire. The white light beam breaks into the many colors of the rainbow from cool purple ultraviolet to burning hot infrared rays. Each color of the rainbow has a different wavelength and different heating or cooling properties. The light rays can even be reflected and returned, through mirrors, and contemporary research reveals that the physical light itself has healing and recovery properties.
The concepts of "Lights and Containers” are also used as metaphors in the emotional, psychological and mental aspects of our lives. In the therapeutic field, there is a lot of talk about emotional tools, about the inner vessel, about the capacity for inclusion, emotional containment, and self acceptance. All these terms are connected to the idea of the human being as a vessel or container of Divine abundance .Every person can actually develop and expand their own unique inner- emotional vessel. When a person has strong and developed emotional and mental tools to cope with reality, he is able to face life's challenges, and even find the "light" at the end of the tunnel, even in situations of total emotional darkness. Positive human behaviors are described in terms of light, such as the definition of people as "enlightened" or "illuminating".
Light also has a metaphorical aspect, as described in Jewish thought and literature throughout the ages. Since ancient times, “Light " has been used to describe abstract concepts such as mind, soul, consciousness, prophecy, spirituality, and even as a symbolic expression of G-d.
The Torah opens with the verse "And G-d said, Let there be light, and there was light" (Genesis 1:3). In the prophecies of the End of Days, the concept of "light" foreshadows redemption: "The moon will shine its light like the sun, and the sun light will be seven times brighter, like the light of seven full days, when the Lord binds up the bruises of his people and heals the wounds he inflicted." (Isaiah, 30:20).
In the book of Psalms light is likened to goodness and life: "the light of life".
In the Middle Ages, Rabbi Saadia Gaon wrote in his book:"The Light that is called Shechinah", (Emunot and Deot 2:8). In Kabbalah literature we find the terms "infinite light", "primordial light", "pure light", "superior light", "the light of the seven days", "the hidden light".
Rabbi Chaim Vital, a student of the Ari z”l, wrote: "For before…. the creatures were created, there was a supreme light that filled all reality and that is what is called the infinite light" (Sefer Etz Chaim) The Ramchal writes: "The light is the thinnest thing in the material world" (Pitchei Chochma, Petach 5, 1).
In the teachings of Chasidus, the concepts of "Light and Vessel” have been given a central meaning, where they are not only an abstract spiritual idea but also give guidance for life.
The Chasidic concept of "Light" refers to Divine abundance that comes down from higher worlds and is revealed in this world, in a similar way to rays of light spreading from the sun. The term "vessel or container" refers to anything that receives abundance from something else, and the container catches the light according to its own definitions. When the sublime light arrives in our physical world, the "light" needs "vessels" that will be able to contain it and bring it into real expression. The "light" itself emanates from an infinite source, which continues to pour forth unlimited abundance. While the container is limited and finite.
The interrelationship between the light and the container is complex. The balanced and desired state is the ability of our emotional, mental and physical vessels in the world to contain this enormous "light". By keeping the Mitzvos and studying the Torah, one builds within himself the tools to contain the light. But there are times when there is a reality of "multiple lights without container", a great spiritual abundance comes and there is not enough ability to contain and direct it in a constructive way. There is also a spiritual reality of "broken containers", in which all the light that enters, does not remain, or vessels that do not face the light and therefore remain empty. The meaning behind these ideas is that the Supreme Influencer, the Creator of the world, pours infinite light without interruption and without condition, so that if a person feels any kind of lack, the cause of this is not from the Influencer's side – but from the receiver's end: either his container cannot contain the abundance of light, or it is broken, or his vessel is not directed towards the light. When the person does his work in building the spiritual vessel suitable for containing the light, the divine abundance manifested as "light", will return and fill his life.
In Jewish Thought, Chassidus and Kabbalah, there is a discussion about different types of "lights".
The first is "direct light" – a light and abundance given endlessly by the Blessed Creator who shines from the upper worlds into this world.
Then there is the "returning light" which is a reflection of the infinite light and its return from the bottom up – from this world back to the upper worlds. A Ba’al Teshuva is compared to a returning light, which was initially distant, in darkness, and when he discovered the Divine light, he changed his actions from darkness to light, thus affecting the upper worlds as well.
And lastly we have the "inner light" – which is the spiritual abundance that man was able to contain and put into his own vessels, – and the "surrounding light" – which expresses the spiritual steps that man aspires to, but has not yet reached.
In this Exhibition, the various art pieces examine the delicate and complex relationships between the Lights and the Containers. These complex and lofty concepts are translated into each artist's personal interpretation of the lights and tools in her personal life, her world, her relationships and her approach to the world. In an in-depth process that developed over an entire year, each artist explored the concepts of "lights" and "vessels" and searched for her personal statement through creating an accurate visual expression. The exhibition seeks to touch precisely the more complex, unresolved, challenging places where there is ambiguity, incompleteness, open questions or issues in the complex relationship between the spiritual, supreme, infinite light and the material and limited vessels, tools and containers.
I pray that this exhibition will inspire the visitors to devote time and look deeply into the complex connections between "lights" and "containers", and in the hope that these insights will continue to resonate and develop within them even after they leave the walls of the exhibition.