כתובתנו

נחל דולב 16, בית שמש

התקשרו

050-570-0913

דוא׳׳ל

start@start-art.co.il

חוויות מתערוכת "לכל איש יש שם"

ראשי בלוג חוויות מתערוכת "לכל איש יש שם"

לכל איש יש שם

תערוכת גמר תשפ"ד מאת בוגרות סטארט

 

תערוכת הגמר של בוגרות בית הספר 'סטארט' נערכה השנה בסימן 'לכל איש יש שם' השוזרת את יצירות האמנות עם המציאות הישראלית הכאובה בצל המלחמה ומנציחה את חללי טבח שמחת תורה ומלחמת חרבות ברזל. לאחר שנה של למידה ומחקר סביב הנושא, כל תלמידה יצרה את יצירתה ממקום של חיבור עמוק לפנימיותה האישית וביטוי עצמי ביחס לנושא.

הטבח הנורא שהתרחש בשמחת תורה תשפ"ד, בדיוק חמישים שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, אשר היווה את נקודת המוצא של השיר "לכל איש שם" של המשוררת זלדה, עורר מחדש את הרלוונטיות שלו, בשאלות מהותיות הנשאלות אודות זהות אישית וקולקטיבית.

       

המשוררת זלדה כתבה את השיר "לכל איש יש שם" מתוך מחקר אישי אודות האופן שבו כל אדם ואדם מוגדר על ידי שמו. שם מגדיר מהות. יש משהו בשמו של האדם, שהוא גילוי למהות האנושית החד-פעמית והייחודית לו. השיר מתאר 26 מימדים שונים של זהותו ומהותו של האדם, המתבטאים מתוך שמות תואר הכוללים מבחר עשיר של זוויות מגוונות אודות תקוות וציפיות, חולשות ונפילות, דברים שאין לאדם שליטה עליהם, ודברים שהאדם בוחר בהם, שמות הניתנים לו מבחוץ, ושמות שאותם בוחר האדם מבפנים.

תערוכה זו הציגה יצירות שנוצרו מתוך התבוננות מחודשת של כל אמנית בשאלות של זהות אישית וקולקטיבית ומתייחסת לאופן שבו קיימת מורכבות בשמות השונים שכל אדם מעניק לעצמו ובמכלול השמות המגוונים השונים ואילו אף הניגודים המאירים צדדים שונים של האדם.

             

בתערוכה ביקרו קרוב ל500 אנשים מאיזור בית שמש, ירושלים והסביבה והתגובות שקיבלנו היו מרהיבות ומרגשות ביותר. להלן תגובה שאחת המבקרות כתבה לנו לאחר הביקור בתערוכה:
"יצאתי עכשיו מאולם התערוכה ואני מרגישה שנכנסתי מישהי אחת ויצאתי מישהי אחרת. כל יצירה כל כך מרגשת, מעוררת מחשבה ומעידה על תהליך עמוק של בירור וביטוי פנימי של כל אחת. התרגשתי עד דמעות מחלק מהיצירות! זה פשוט להכנס לעולם קסום של אמנות איכותית ומרגשת, מלאה במסר ורוחניות שאותם אקח איתי לכל החיים."

בימי פתיחת התערוכה ניתן היה לבקר ולשמוע סיור קולי באוזניות מאת אוצרת התערוכה ד"ר נורית סירקיס בנק. כמו כן, הקמנו מרחב אמנותי בחלל מחוץ לתערוכה ליצירה אישית של כל מבקר/מבקרת אשר יכלו לבטאות את הרגשות והמחשבות אשר עוררה בהם תערוכה זו.

              

עוד השתתפו באירוע פתיחת התערוכה ונשאו דברים: שמואל גרינברג – ראש העיר בית שמש, חנוך גנן – מנהל תחום בתי הספר לאומנויות ותרבות חרדית במשרד התרבות, מימון בן חמו – מנהל רשת המרכזים הקהילתיים, ולאה ברמן מנכ"לית פורום 'מתחם – מוסדות תרבות חרדיים מקצועיים'.

רה"ע שמואל גרינברג: "אני נרגש להיות כאן, יחד איתכן, באירוע הפתיחה של תערוכת הגמר מבית סטארט מתחומי האמנות הייחודית שמציגות תושבות העיר. השנה יותר מתמיד, בצל המלחמה הקשה, לאמנות ישנה ביטוי חשיבותי נעלה. תערוכה זו, פרי יצירתן של בוגרות בית הספר סטארט – המרכז החרדי לאמנות חזותית, מציגה נקודת מבט ייחודית ומעוררת מחשבה על המציאות הישראלית, תוך שילוב יצירות אמנות עם זיכרון חללי טבח שמחת תורה ומלחמת חרבות ברזל. האמנות היא ערך מקודש אשר יודעת לחבר את כלל האוכלוסיות ונותנת ביטוי תרבותי ויצירתי לרוח העם".

 

מאמרים נוספים

אנו זמינים לכל שאלה, בקשה או פניה שיש לך.

הזמינו סדנאות אמנות המותאמות לצרכים שלכם!

דילוג לתוכן